Om Runebergstårtor och presidentval


Idag har vi firat Runebergsdagen genom att mumsa i oss ett par hemgjorda Runebergstårtor. Personligen har jag inte hunnit röra ihop några här hemma men lyckligtvis bjöd "svärmor" på några till kaffet idag. Mums! På jobbet å andra sidan har jag bakat tillsammans med barnen och i fredags åt vi "tårtorna" till efterrätt. Egentligen ska det vara mandel i dem och dessutom ska de dränkas i punsch/rom, men det hoppar jag gärna över - de blir goda (om inte godare?) ändå!






Nu ska jag snegla lite på valvakan som M följer intresserat. Tidigare idag gjorde vi vår medborgerliga plikt och röstade i andra omgången i presidentvalet. Och ikväll gäller det - jag håller tummarna för att "min kandidat" vinner!




***




RUNEBERGSTÅRTOR




Ingredienser

200 g smör eller margarin
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk malen kardemumma
2 dl ströbröd
¾ dl lättgrädde
hallonsylt med fast konsistens


Garnering

hallonsylt med fast konsistens
glasyr (pudersocker + vatten)


Gör så här: 
  1. Vispa det mjuka smöret/margarinet och socker vitt och pösigt. 
  2. Tillsätt äggen ett i taget och vispa smeten jämn efter varje ägg. 
  3. Blanda bakpulver och vetemjöl. Häll mjölblandningen i smeten under vispning. 
  4. Tillsätt kardemumma, ströbröd och slutligen grädde. Blanda väl men låt inte degen röras om alltför länge. 
  5. Fyll muffinsformar till hälften med smet. Tryck med mjölat finger in en liten fördjupning mitt på varje tårta. Lägg ca ½ tsk hallon­sylt i fördjupningen på varje tårta. 
  6. Grädda mitt i ungen i 200° ca 10-15 minuter. 
  7. Dekorera tårtorna med en liten klick hallonsylt. Rita en vit ring med glasyr (pudersocker blandat med lite vatten) runt hallonsylten. 

***



{ image: paulaspalats.blogspot.com }

2 kommentarer:

  1. spamkommenterar här nu tror jag, haha, men sjukt snygg bild på runebergsbakelsen! men vad är det nu riktigt för fasoner med att inte ha mandel i runebergstårtorna, va? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha!
      mandelhistorien började egentligen med
      när min "svärmor" bjöd mig första gången.
      M:s syster är nämligen allergisk
      så uteslutande av mandel är en självklarhet.
      och jag fastnade, såå gott utan mandel!

      Radera