Om att visa er vårt sovrum

Tidigare i veckan tog jag mig tid att fotografera vårt sovrum. Passade på när solen lös från klarblå himmel. Något den faktiskt gjort sedan den dagen! Vi flyttade ner för drygt en månad sedan och vi har sovit sååå gott sedan dess :) Allting är inte riktigt färdigt ännu, jag ska bl.a. sy upp våra alltför långa mörkläggningsgardiner. Dessutom ska jag försöka fixa till "rullgardinsbanden" som är onödigt långa. Nåja, jag ska låta fotografierna tala och först ut bjuder jag på en före-bild, fotograferad under visningen av huset. 

Vad tycks?


Och sedan en efter-bild, fotograferad från ganska samma vinkel som före-bilden. Tänk vad lite färg kan göra..? Där stolen (Urban, Ikea) står har vi tänkt skapa en "Knåddis-hörna", den dagen h*n behagar komma till världen :) Som nyfödd kommer h*n dock ligga i en takhängd vagga som en av mina bästa väninnor tillverkat åt oss - den är sååå fin! Jag längtar efter att få börja fixa i ordning allt (85 dagar kvar...) men försöker bärga mig tills mamma-ledigheten (inleds 13/12, på själva Luciadagen) :)


Detta har vi gjort:

- slängt ut de gamla klädgarderoberna
- bytt sovrumsdörr
- rivit tapeter och spacklat väggar
- rivit ut den gamla golvplastmattan
- tagit bort de träfärgade golv- och taklisterna
- målat 3/4 väggar vita och tapetserat den 4:e
- målat taket + fönsterna + väggelementet vitt
- lagt in nytt golv (vitlaserad askparkett)
- satt in nya golvlister samt listat runt fönsterna
- bytt ut gardinstänger och rullgardiner


Innerdörr från Rautia >> handtagen har vi återanvänt
Klädgarderober från Ikea (serie PAX) 
Mörkläggningsgardiner med öljetter från Hemtex >> "gamla"
Gardinstång från Rautia
Vit ryamatta från Sotka >> "gammal"


Fondtapet från Boråstapeter
Kuddar från Himla (smutsigt lila) och Ikea (grafisk)
Säng, överkast, lampor etc. hade vi från tidigare

Idag har vi haft en lång (p.g.a. den extra timmen vi fick i.o.m. vintertiden) och skön söndag. Extremt tacksamt eftersom vi var på 8-timmars fortbildning igår - dock med mycket givande föreläsningar! Nu är det valvaka som gäller (kommunalval) och så småningom kryper vi till sängs. En ny vecka väntar!

{ images: paulaspalats.blogspot.com }

4 kommentarer:

  1. Oj, så fint ni har fått det och vilken skillnad mot förebilden. Det har hänt lite om man säger så:)

    Ha en fin måndag! /Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det kan man väl påstå,
      att det har hänt lite ;)
      Kram, Paula

      Radera
  2. Åh vad snyggt, så fint med svart och vitt. Älskar kontrasten! Vi har ju också så ljust golv och sen vita väggar så man måste bryta av med något mörkt. Vi har beställt en mörkgrå sängkappa till sängen och jag funderar på om vi ska ha mörkgråa gardiner i sovrummet.

    Hoppas allt är bra!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj så fint ni fick till det. Som ett helt annat rum. Vårat sovrum gick helt i rosa när vi köpte huset. Rosa golv. Tak. Väggar. Ja allt. Men nu är det lite annorlunda :)
    /Anne

    SvaraRadera